بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
همان کس که انسان را از خون بستهاى خلق کرد
اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ
بخوان که پروردگارت (از همه) بزرگوارتر است
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را رفیق و مونس شد
نگار من که به مکتب نرقت و خط ننوشت
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
هدف اساسی بعثت انبیاء چه بوده و دیدگاه قران در اینباره چیست ؟
دو هدف اساسى بوده، یکى از این دو هدف، برقرارى ارتباط صحیح میان بنده و خالق خودش، میان بنده و خداست، و به تعبیر دیگر منع بشر از پرستش هر موجودى غیر از خالق خودش، که در کلمة طیّبة «لا الهَ الَّا اللهُ» خلاصه مى شود. هدف دومى که براى بعثت پیامبران عظام از طرف خداوند متعال هست، برقرارى روابط حسنه و صالحه میان افراد بشر، بعضى با بعضى دیگر، بر اساس عدالت و صلح و صفا و تعاون و احسان و عاطفه و خدمت به یکدیگر است.
قرآن کریم این دو مطلب را به عنوان دو هدف براى انبیاء در کمال صراحت ذکر کرده است. راجع به هدف اول، دربارة خاتم الانبیاء مى فرماید: «یا ایُّها النَّبىُّ انّا ارسلناک شاهداً و مبشِّراً و نذیراً. و داعیاً الى الله باذنه و سراجاً منیراً»(1) و دربارة هدف دوم مى فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبیِّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط»(2) ببینید قرآن با چه صراحتى عنایت انبیاء و بلکه مأموریت و رسالت انبیاء براى برقرارى عدل در میان بشر را بیان مى کند. در این آیه مى فرماید: ما فرستادگان خودمان را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب و دستور و نوشته فرستادیم با میزان، یعنى قوانین و مقررات عادلانه، براى چه؟ «لیقوم النّاس بالقسط» براى اینکه همة افراد بشر به عدالت رفتار کنند و اصل عدالت در میان افراد بشر برقرار گردد. بنابراین مسألة برقرارى عدالت، آنهم با مقیاس بشریت، هدف اصلى و عمومى همة انبیاء بوده است یعنى انبیاء که آمدهاند، یک کار، یک وظیفه، یک مأموریت و یک رسالتى که داشتهاند، به نصّ قرآن مجید عدالت بوده است.
مجموعه آثار شهید مطهرى ج 18 سیرى در سیره ائمه اطهار (ع)، شهید مطهرى